Komentarz giełdowy 29.03.2012

Najwyraźniej “moce przerobowe” zarządzających funduszami inwestycyjnymi okazały się zbyt małe aby ładnie wystroić “okienka” na koniec kwartału. Co prawda została jeszcze jedna sesja ale wyjście na najwyższy poziom marca graniczy raczej z cudem. Nie wiem co musiałoby się stać aby w dniu jutrzejszym byki zdołały wyjść na nowy lokalny szczyt.

[fumpBegin]

Wyraźna słabość naszej giełdy, na którą wskazywałem już wczoraj, objawiła się dzisiaj luką bessy oraz wyraźnym czarnym korpusem a wszystko to miało miejsce przy większym obrocie od wczorajszego.

Jak widać na powyższym wykresie, zbliżyliśmy się mocno do ostatniego lokalnego dołka, który ma szanse być testowany jeszcze w tym tygodniu.
Równocześnie z dzisiejszym spadkiem cen otrzymaliśmy sygnały sprzedaży na wskaźnikach. I tak jak sygnał na stochastic padł ponizej strefy wyprzedania i teoretycznie moglibysmy sie jeszcze łudzić tym ze rynek jednak da radę rosnąć tak już drugi, w krótkim czasie, sygnał sprzedaży na MACD daje poważne podstawy na stwierdzenie, iż niedźwiedzie przejęły władzę na nieco dłużej niż jedna sesja.
Jeśli rynek zdoła pokonać poziom dołka z 23 marca a następnie z 7 marca (to tylko 10 punktów niżej) to trudno będzie uniknąć szybkiego testu dolnego ograniczenia trójkąta.
Widząc w jaki sposób rynek rósł a teraz spada sądzę, że ten najważniejszy test będzie miał miejsce w następnym tygodniu.
Na koniec wracając jeszcze do dołków z marca trzeba wyraźnie zaznaczyć, że ich pokonanie będzie najprawdopodobniej tożsame z tym, iż dopiero dwa dni wcześniej rozpoczęliśmy kolejny impuls spadkowy co pozwalałoby założyć, iż dopiero poziom ok. 2160 może powstrzymać spadki. To zaś oznaczałoby znaczące naruszenie dolnego ograniczenia trójkąta (wstrzymuje się na razie z stwierdzeniem “przebicie”).

[fumpEnd]

35 Replies to “Komentarz giełdowy 29.03.2012

  1. Panie Darku,
    Wydaje mi się, że jak amerykanie dzisiaj nie pokonają poziomu 1390 to raczej jutro idziemy trochę do góry.
    Aktualnie SP500 podchodzi do linii trendu (dolna linia klina).

    Na SP500 jest jednak wg. mnie jedna mocna rzecz przemawiająca, że korekta będzie teraz.
    Wartość RSI(2h i dla dziennego) dla szczytu z 27 marca jest niższa i to widocznie niż dla szczytu z 19 marca.
    Czyli pojawia się negatywna dywergencja pomiędzy ceną i wartością RSI.
    Często takie coś wg. mnie oznacza dystrybucje i początek osłabienia trendu (korekty lub nawet zmiany trendu).

    Co do strojenia okienek, to mam teorię, że duzi inwestorzy (smart money) wykorzystują nadzieje na QE3 i oczekiwanie efektu sezonowości(window dressing) po to, żeby się pozbyć papierów.
    Poziom na SP500 1390/1400 jest dla takich dużych inwestorów i tak ok, i tak wyniki(stopy zwrotów) za 1 kwartał będą mieli świetne. Więc nie muszą jeszcze pompować tych 20-30 pkt w górę.

    Poza tym bullish sentiment utrzymuje się już bardzo długo dużo powyżej normy oraz VIX jet równy 17 (po dzisiejszych spadkach) a był jeszcze niedawno na poziomie 15.
    Przyzwoite korekty podnoszą VIXa o około 10 pkt. A mocne zwały to spokojnie ze 30 pkt. Więc w teorii VIX ma jeszcze dużo miejsca do wzrostów.

  2. …trudno jest zaprzeczac faktom, ale wprowadźmy odrobinę różowego koloru…..na H1 s&p jak i WIG20 widac od szczyty z 27.03 strukturę 5 falową….problem w tym, że na godz.19 nie można jednoznacznie stwierdizc czy rzeczywiście godzinę temu Amerykanie zakończy impuls spadkowy czy jednak go wydłużą /5 fala wydłużona/ na osłodę dodam, że po 5 fali wydłużonej należy spodziewac się minimum abc o wysokiej dynamice….reasumując odbicie jutro lub w poniedizałek jak w banku – jak to mówią ruskim….hehe.

    1. no mysle podobnie .i trzeba dodac ze s&p nie przetestował głownej zapory podazowej na 1427-33 gdzie sa projekcje formacji xabcd na miesiecznym takze nie sadze zeby rynek nie probował przetestowac tego oporu .dodatkowo w ameryce na chwile obecna na s&p mały lop i rownowaga sił u grubasów takze to swiadczy ze to chyba jeszcze nie ta fala spadkowa

  3. ….i jeszcze jedno takie małe przemyślenie…nie jestem ani bykiem ani niedźwiedziem….sikanie pod wiatr nikomu na zdrovie nie wychodzi jak zapewne wszyscy wiecie….ALE jest jedna rzecz, która powoduje, że wolałbym przywitac wzrosty i to możliwie szybko – otóż – jak mawiał Gann – wielkie pieniądze zarabia się w w wielkich trendach….wielkie trendy rozpoczynają się po impulsach wyższego rzędu…jeżeli przebijemy dolne ogranicznie trójkąta w obecnej sytuacji technicznej- wielkich spadków nie będzie …będzie za to nadal kontynuacja trendu bocznego….tyle teoria Elliotta i moje doświadczenie….ta brakująca piątka będzie nas przyciągała jak magnes i ciągnęła wykres w bok….im szybciej dokończymy impuls tym szybciej runiemy w dół….a tak będziemy z tym “bogactwem” męczyli się kolene minimum 6 miesięcy….

    oby tak się nie stało

    hehe.

  4. DLA RÓWNOWAGI PSYCHICZNEJ I TEGO SŁABEGO KWARTAŁU PROPONUJĘ ŻEBY PAN DAREK PODAŁ

    STOPĘ ZWROTU Z TEGO KWARTAŁU DLA INDEKSU s&p , nasdaq , Mwig 40 , Swig 80 , Mwig , dax i innych bo chyba spadne z krzesła jaki to był mega słaby kwartał , znów niedźwiedzie zarobiły ,

  5. Qba przedstaw te indeksy z wszystkich kontynentów , które dały tyle zarobić jak sp 500 – czekam na odpowiedź. Pisałem w przedostatnim poście ,że będzie podchodzenie po 1400 , niby przebijanie znowu itp itd. To trochę potrwa bokiem.

  6. Jutro ostatni dzien kwartalu. Stawiam, ze sie nam mocno zazieleni.
    A co potem? Taka korekta mocno kilkuprocentowa bylaby w Stanach zdrowa, jesli po niej zobaczylibysmy mocne wzrosty jako kontynaucje trendu. I wtedy mam nadzieje, ze polska gielda sie w koncu podlaczy. Na razie bowiem to wyglada bardzo slabiutko. A innej okazji juz nie bedzie, bo po tych szczytach w USA moze byc niezla i dluga jazda w dol. Pozyjemy, zobaczymy.

  7. Qba analiza dotyczy w20. Ale tutaj także kwartał zarządzający zakończyli na plus. A im niżej zaczną następny tym łatwiej o ponowne zakończenie go na plusie 🙂 Tak też można do tego podejść. Rynki które wymieniłeś przyniosły bardzo dobrą albo przynajmniej dobra stopę zwrotu i to nie podlega dyskusji. Rozumiem, że nie pasuje Ci niedźwiedzie podejście gospodarza i masz do tego prawo. Ale sam w20 to dalej szeroka konsola i tutaj nie można nic zarzucić bo zarówno byki jak i niedźwiedzie znajdą swoje argumenty:)

  8. Panie Darku mam prośbę czy mógłby Pan w analizie weekendowej znowu pościęcić kilka słów Mwigowi i Swigowi?Pozdrawiam

  9. Wig20 02.01.2012 zam.2194 29.03.2012 zam.2271 +3,51%
    Wig 02.01.2012 – 38318 29.03.2012 41608 +8,58%
    Mwig40 02,01.2012 – 2190 29.03.20102 24963 +13,83%
    Swig80 02.01.2012 – 8604 29,03.2012 10226 + 18,85%
    S&P500 03,01,2012 1277 29,03,2012 1400 + 9,63%

  10. Amerykanie moga sobie wyciagac… “take easy”… zobaczymy co powiedza azjaci, a oni sie licza, bo na ich konto zyja amerykanie….

  11. Amerykanie jak na razie powrócili do przebitej linii trendu ( na H1 zarówno na S&P jak i FUT). Jeśli jutro fut będą znowu nad nią tzn że będą szli w górę. Jeśli się odbiją to spadają, a my razem z nimi 😉

      1. http://www.bankfotek.pl/view/1219232
        jeśli spojrzymy na zaangażowanie w nasz wig20 od 2009 roku to można zauważyć że wcale nie jest tak że na naszym rynku brak kapitału obroty co prawda maleją od sierpnia ale aby mówić że następuje odwrót od naszego podwórka potrzeba jeszcze potwierdzenia w następnych kwartałach ….tylko proszę mi nie mówić że wzrosła kapitalizacja naszej giełdy to stąd te obroty są większe, jest to prawdą że kapitalizacja wzrosła ale nie to jest moim zamiarem, chcę tylko zwrócić uwagę na suchy fakt i nic więcej bez zbędnych analiz….

  12. Pozwolę sobie zauważyć, że gdybyśmy dzisiaj (w piątek) zamknęli się ze stratą 1,5-2% to sytuacja w długim terminie zrobiłaby się szalenie ciekawa. Wszystko jednak zależy od piątkowej sesji.

    Pozdrawiam,
    Kuba

  13. skoro na s&p oczekiwana korekta, , wszystcy jej oczekują, nie mam niestety wglądu w głębokość rynku ale może już się czaić nagromadzenie krótkich a jednocześnie ta ostatnia sesja kwartału -gdyby miała być niespodzianka to aż do 1425-35 (sp), ja stoję na S (na sp właśnie), na niespodziewankę też jestem przygotowany – wytrzymam i dobiorę. Next week. -to już duże prawdopodobieństwo że ta napięta sprężyna w końcu cofnie – takie prawa rynku – korekty zawsze były i będą .

  14. Panie Darku, zanim już tak całkowicie obwieści Pan mega spadki proponuję wstrzymać się i poczekać na sygnał płynący z indeksu WIG. Rysuje się tam na interwale dziennym formacja DIAMENTU. Wyjście z niej da mocny sygnał czy to dla byka czy niedźwiedzia:)
    Pozdrawiam:)

    1. No cóż uważam, że trzeba się bardzo mocno postarać aby ujrzeć na WIG formację diamentu. Za to prowadząc normalne nie naginane linie widać że w nieco dłuższym okresie mamy klin wzrostowy. Dodatkowo gołym okiem widać tworzący się podwójny szczyt (dzienny wykres) z którego każdy ze szczytów jest również mniejszym podwójnym szczytem. Wszystko to dzieje się pod wyraźnym oporem. Wykres tygodniowy to oczywiście również tworzący się podwójny szczyt a każdy z nich to formacja objęcia bessy. Moim skromnym zdaniem taka jest rzeczywistość a co ona zapowiada to już każdy niech sobie sam dośpiewa.

      1. Każdy widzi to co chce widzieć, pan jest teoretykiem, nachodził się pan na szkolenia i wiele się Pan na nich zapewne nauczył:) a ja ino biednym samoukiem i ja widzę tam diament…
        A to że trzeba mocno się nastarać aby ją zobaczyć tylko wzmacnia siłę tej formacji.
        Co by Pan chciał żeby ta formacja miała idealne kształty????????
        Dodam jeszcze że na wig już udało się wyjść z tego trójkąta o którym pan piszę pół roku. czy to wyjście będzie prawdziwe czy fałszywe to niedługo się przekonamy:)
        jeszcze raz pozdrawiam serdecznie

        1. Nawet nie mam zamiaru udowadniać Tobie (i nikomu), że ze mnie taki teoretyk jak z konia kot. I tak jak zgodzę się, iż mocno znane jest powiedzenie, że im trudniej coś zobaczyć tym “lepiej” dla inwestycji to jednak pozwolisz że nie zgodzę się z tym. Proste środki są najskuteczniejsze i to “mówi” 19 lat praktyki (z małymi przerwami) a fakt że trójkąt został wybity (tu również kłania się praktyka – przebicie a naruszenie) stwarza tylko jeszcze lepsze warunki ponieważ mamy klin który jak zapewne dobrze wiesz jest formacją znacznie bardziej prognostyczną od trójkąta. I na koniec z jednym zgodzę się z Tobą całkowicie a mianowicie z tym, że za jakiś czas się przekonamy.

          1. No tak, lata praktyki można pozazdrościć. Pisząc przebicie trójkąta dodałem że niebawem zobaczymy czy jest to wybicie PRAWDZIWE czy też fałszywe. Naruszenie czy wybicie w tym rozumowaniu brzmi tak samo.
            Co do diamentu, być może nie używa pan wykresu liniowego a na nim nic nie trzeba naciągać żeby wyrysować tą formację.
            No nic, tak czy inaczej wybicie w górę albo w dół pozwoli zająć pozycje o nieco dłuższym horyzoncie czasowym

  15. ….z małej głowy …większy ogr???…..10.20 czasu lokalnego – tak dla zabawy …..M5 njapierw mała RGR. która zaprowadzi nas do większego ORGR z zasięgiem 2319 /WIG20/?????
    …W KAŻDYM RAZIE ….pierwsze 5 falek odbicia zrobione…

      1. No nie wiem z czego się w tej sprawie naśmiewasz bo formacja RGR na KGHM jest bezapelacyjna.

        1. naśmiewasz się to trochę za mocne słowo. sorki, że to tak zabrzmiało. po prostu tam, gdzie u Kolegi było prawe ramię, dostałem sygnał zamknięcia… 🙂
          może za wcześnie. poczekam i popatrzę. może jeszcze na krótką się skuszę.

      2. sprawdź i sam osądź:) Formacje każdy może intepretować jak chce i to jest w tym najlepsze…… Faktem jest że wyjście z tego diamentu (trójkąta) da sygnał do szybszego ruchu. Diament jest faktem, autor tej strony często używa sformułowania że giełda to nie apteka. Wykres liniowy jest kompletny.
        PS. Mimo iż jestem bykiem to podkreślam że dopiero wyjście z tej formacji da sygnał średniotreminowy…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *